fredag 22 mars 2013

Nytt försök!!

Jag hade planerat att vänta till näst, nästa cykel som ska starta runt den 27 april, men det blir inte alltid som man tänkt sig.
Min gynekolog i Stockholm har nämligen semester veckan efter, när jag behöver komma på ultraljuds undersökningar.
Detta innebär att jag inte skulle kunna påbörja IVF 2 förens i slutet av maj?!?! Dit är det JÄTTE LÄNGE!!
Inte ok för mig!
Så då beslutade vi att köra igång direkt när nästa cykel börjar, vilket är någon gång under påsk helgen!
Rätt passande att jag ska producera ägg i påsk veckan :)
Jag var lite orolig över att köra igång så snart efter det förra försöket men min gynekolog försäkrade mig om att det inte skulle vara några problem alls.
Så då känner jag mig lugn.

Det känns faktiskt skönt att komma igång direkt igen.
Fast, jag kan ju inte säga att jag längtar till att ta sprutorna varje kväll igen.. :/

Har även pratat med Storkkliniken och de har ordinerat att jag ska börja med den högre dosen av hormonet, alltså 375 enheter från dag ett. Sist fick jag börja med 300 och de sista dagarna 375, men nu blir det fullt blås direkt.
Hoppas att det ger massa starka friska ägg!!



fredag 15 mars 2013

Lyfta blicken...

På väg till jobbet idag gjorde jag ett medvetet val att inte ta upp min telefon ur väskan. I vanliga fall sitter jag och facebookar, spelar spel och/eller lyssnar på musik.

De senaste dagarna har jag varit väldigt trött och jag kan känna en viss stress varje gång jag inser att jag står med telefonen i handen och kolla facebook. Jag har i det ögonblicket inget minne av att jag ens har tänkt tanken att jag skulle göra det. Telefonen har liksom bara hamnat i handen och tryckt sig in på facebook..
Snacka om att det går på rutin och vana (ovana)!!

Så, idag beslöt jag mig för att bryta den vanan (ovanan).

När jag då sitter där helt sysslolös så kände jag mig väldigt lugn, för första gången på länge.
Jag iaktog mina medresenärer och la då märke till att mer än hälften av alla i vagnen hade hörlurar i öronen, några tittade på telefonen medans några andra läste Metro. Det var ett helt gäng med resenärer som läste Metro fast utan hörlurar samt ett gäng som satt och pillade med sina telefoner också utan hörlurar.
Antalet resenärer som , liksom jag, satt utan varken tidning, telefon eller hörlurar var ca 6st av 30st. Då slog det mig. hur sjutton såg det ut i vagnarna för 15 år sedan?
Vi hade ingen Metro, inga mobiler (inte på det sätt som vi har idag i alla fall) och de som hade hörlurar bar på ganska stora Freestyles antingen för CD skivor eller för kassettband. Den medresenär som vågade ta med sig en av DNs bilagor fick utstå onda blickar från andra i vagnen då den personen ansågs ta stor plats när hen bläddrade...

Medans jag tittar runt och gör mina iaktagelser möts min blick av en annan som också sitter och tittar runt i vagnen, vi ler lite blygt mot varandra innan vi snabbt som sjutton tittar i annan riktining.
För är det något som inte har förändrats så är det den oskrivna regeln: FÖR GUDS SKULL, FÅ INTE ÖGONKONTAKT MED EN ANNAN RESENÄR PÅ TUNNELBANAN!!

Men tänk vad trevligt det skulle vara att på väg till jobbet en gråmulen morgon möta ett leende från en okänd människa, jag skulle inte klaga.

Så mitt råd till alla kära tunnelbaneåkare därute, lyft blicken och le, i alla fall en kort stund på väg till jobbet!  :)









onsdag 13 mars 2013

Vardag ett tag igen..

Ja, det är lite svårt att starta om vardagen.
Allt, jobb, träning och livet i stort sattes ju i pause när jag påbörjade hormonbehandlingen inför mitt IVF försök.
Att starta upp allt igen tar lite tid.
Men, nu börjar jag komma i fas på jobbet, vilket känns väldigt skönt!!
På fredag har jag bokat spinning på lunchen.
Och i helgen tänker jag nog ta mig ett glas vin eller två  :)

Idag blev jag riktigt upprörd när jag läste på Aftonbladets hemsida!
Det är tydligen en 22 årig tjej i USA som försökt sälja sina två barn via Facebook för att få ihop pengar till borgen för hennes kille.
WHAT?!?!?!
Det är vid sånna här tillfällen jag får så ont i hjärtat så jag inte vet var jag ska göra av mig själv!
En del av mig (den avundsjuka, bittra delen) vill då införa tvångssterilisering på "föräldrar" som beter sig på detta skamliga sätt.
Alternativt att man måste ta "körkort" samt genomgå lämplighets test innan man får föröka sig!! (Men jag är inte bitter;)

Nu förstår ju jag att det inte är realistiskt och att det aldrig kommer ske. Jag vill egentligen inte det heller, men när man sitter här och inte vill något hellre än att få bli mamma då är det lätt att bli lite hård.

Som sagt inte något jag VILL eller ÖNSKAR ska ske på riktigt, bara ibland, när jag läser om sånna nötter till föräldrar!!

Hm, vad negativt det blev idag.. Måste nog avsluta med något positivt, men vad?!  JO!!
Idag när jag  skulle parkera om bilen fanns det en ledig plats direkt runt hörnan så jag slapp åka runt och leta!   :)